torsdag 22. mars 2012

"Nightwatching" Onsdag 28 mars kl 19

Tremens Factus Sum Ego

I 1642 forandres Rembrandt van Rijns ( Martin Freeman) liv fundamentalt. Hans kone Saskia (Eva Birthistle) overtaler ham til å akseptere et anbud fra Amsterdams borgermilitia om å male dem i all sin prakt. Vi er i den flamske gulladeren, i barokkens økonomiske og kunstneriske mittpunkt og Rembrandt innvikler seg i konspirasjoner om makt og penger, på liv og død.
Dette celebre malergeni faller dypt og blir en økjent kjeltring.

Peter Greenaways filmer utfordrer sine betraktere. Sterkt visuelle med et billedespråk hentet fra renæssansen, barokken og gullalderen og med nykomponert musikk i minimalistisk stil men uten trygg, episk fortellergrunn så overlates filmen til våre sanser og våre evner til å forstå og tolke det vi ser og hør. Vi kan prøve se kveldens film som Greenaways måte å lage film a' la Rembrandt.

Greenaway (f 1942) er en hyllet brittisk filmregissør, grundig utdannet innen kunst og film og med lang erfaring av filmproduksjon før han kunne forverklige sin egne kunstneriske visjoner.
Blandt hans mest kjente verker er Tegnerens kontrakt (1982), Arkitektens mage (1987), Kokken, tyven, hans kone og hennes elskere (1989, så vi i Sesam 2007) og The Pillow Book (1996). Greenaways billedespråk er opptatt av kontraster, mellom klær og kropp, arkitektur og natur, interiører og mennesker, nytelse og død. Han sier selv han er influert av Bergman, Godard og Resnais.

Kveldens film er fra 2007, er 2 tim 15 minuter, norsk tekst. Her en link til en smakprøve:
http://www.youtube.com/watch?v=fKeJ5bbgPyE&feature=related


Det våres for Sesam.





1 kommentar:

Styret sa...

En kunstners blikk på en annen. Med rembrandskt billedespråk, kjente malerier scenisk rekonstruert med fast kamera på distanse så våre blikker får vandre. Yttre biografiske hendelser invevet i Greenaways manus om hovedpersonenes psykologi og en mordgåte som fører oss til tidens existensielle modus. Vakker, vittig og krevende film. Vi var 14 i kvell. Brüll