torsdag 22. november 2012

"The Deep Blue Sea" Onsdag 5 desember kl 19

Passion versus Reason

Engelska efterkrigsromaner eller filmer tematiserade ofta från perspektivet "Young Angry Men", the underdog som rebell mot fadern-patriarken och samhällets hierarkier, som i "Room at the top" av John Osborne eller "Lördag kväll och söndag morgon" av Allan Sillitoe, filmad av Karel Reiz med Albert Finney i huvudrollen.
Dessa antihjältar lever väl vidare i våra mer moderna myter. Är inte James Bond en sådan varelse, tröstande sig med lyxkonsumtion och kvinnor i rad som aldrig upphör? Och hör vi inte fader Freud humma i bakgrunden?
Hur kan man beskriva det kvinnliga upproret under denna epok?
Den engelske regissören, författaren och skådespelaren Terence Davies ( f 1945) skildrar i kvällens film en avgörande dag år 1950 i den unga kvinnan Hesters (Rachel Weiz) liv, mellan hennes man, domaren William  (Simon Russel) och älskaren. RAF-piloten Freddie (Tom Hiddelston).
Davies är en briljant dramatiker och regissör som återkallar miljöer och emotionella stämningar och djup från olika samhällsklasser. Filmerna har ofta en symfonisk, symmetrisk dramatisk komposition.
Vi nämner här "Distant Voices Still Lives" från 1988 om en arbetarfamilj efter kriget,
"The House of Mirth" från 2000 om en societetsfamilj i New York år 1905 och "Of Time and the City" från 2008, ett dokumentärt collage från Davies uppväxt i 1950-60-talets Liverpool.

"The Deep Blue Sea" från 2011 är 1 tim 40 min, engelsk tal, norsk text.

Sesam - Film Du må se.

1 kommentar:

Styret sa...

Til Samuel Barbers intense violinkonsert utfoldet Hesters oppgjørets dag seg for oss. Hudløst og intenst spill av Rachel Weiz og hennes to manlige motspillere.
Terence davies fanget lys og skygge og klaustrofobiske interiører fra et etterkrigs London. Mesterlig film syntes vi ni. Z Brüll.